Qaseh Kazim Network

Tip Merawat Kecantikan Wajah

Tip Merawat Kecantikan Wajah

Tip Kecantikan | 0 comments

TIPS MERAWAT KECANTIKAN WAJAH

Keindahan muka adalah salah satu warisan manusia Bukan hanya dipercayai oleh wanita. Kecantikan muka boleh menjadi gambaran tentang ekspresi dan keperibadian seseorang. Jika anda ingin kelihatan cantik, sudah tentu anda perlu menjaga kecantikan wajah anda. Apa yang boleh anda lakukan ialah meluangkan sedikit masa untuk memberi makan dan merawat kulit wajah anda dengan baik.

 

 

  1. Hindari Bahan Kosmetik yang Boleh Membahayakan Kulit Wajah

 

Berikut adalah beberapa daftar bahan yang sering dijumpai dalam produk kosmetik, namun tidak digalakkan untuk diguna

A. Merkuri

Bahan ini sering dijumpai pada produk pemutih wajah. Namun perlu diingat, merawat kecantikan wajah dengan menggunakan kosmetik yang mengandungi merkuri bukanlah cara yang baik. Bahan ini bersifat racun dan perlu waktu lama untuk mengeluarkannya dari tubuh.

Contoh bahaya yang diakibatkan pemakaian kosmetik yang mengandung merkuri adalah kanser kulit dan flek hitam yang melebar di area kulit. Selain itu, merkuri juga dapat memperlambatkan pertumbuhan janin, bahkan  keguguran.

 

B . Hydroquinone

 Bahan kosmetik ini terbukti secara instant mampu menghadirkan kecantikan wajah bagi seseorang. Dengan menggunakan hydroquinone, kulit wajah lebih cerah dan bebas dari bintik hitam. Namun, dari hasil penelitian, penggunaan Hydroquinone dalam waktu yang lama jesteru akan merosak kecantikan wajah seseorang.

 

C . Rhodamin B

Untuk kecantikan wajah, bahan ini terbukti dapat meninggalkan kesan rona merah dan tahan lama pada pipi dan bibir. Namun, di balik khasiatnya, rhodamin B merupakan zat pewarna sintetis yang sebetulnya lebih banyak digunakan untuk tekstil. Bahan ini dapat menimbulkan gangguan kesihatan dalam jangka waktu lama.

 

D. Komedogenik

Komedogenik merupakan salah satu bahan baku yang sering digunakan pada produk kosmetik untuk kecantikan wajah. Namun, dari beberapa penelitian yang sudah dilakukan, bahan ini
ia boleh mencetuskan komedo dan gangguan kulit.

 

E. Propylene Glycol

Propylene Glycol merupakan bahan yang dipakai untuk mengentalkan produk kosmetik. zat ini sering dijumpai pada beberapa produk kecantikan wajah, seperti pembersih wajah yang membuat kelembapan alami kulit terganggu dan kulit menjadi rentan terhadap bakteri. Bahkan, studi terakhir menyatakan bahwa zat ini dapat menyebabkan kerosakan ginjal dan hati.

 

F. Diethanolamine (DEA), Triethanolamine (TEA), dan Monoethanolamine (MEA)

Penggunaan kosmetik untuk kecantikan yang mengandungi ketiga bahan ini, jika dilakukan dalam jangka waktu yang lama, diduga dapat meningkatkan risiko terjadinya kanser ginjal dan hati. Umumnya, ketiga bahan ini dipakai pada produk perawatan kulit.

 

G. Pewarna buatan

Pewarna  atau apa yang dipanggil derivatif tar arang batu digunakan sebagai kosmetik sebagai asas pewarna. Sifat komedogeniknya boleh membuat komedo menjadi lebih mudah dan menyebabkan beberapa jenis kulit menjadi sensitif dan jerawat

 

H. Isopropyl Alcohol

Sesetengah produk penjagaan kecantikan muka biasanya menggunakan alkohol sebagai pelarut. Malah, bahan ini boleh menjadi punca penuaan dan kerengsaan pada kulit. Di samping itu, alkohol juga boleh merosakkan lapisan asidat kulit supaya bakteria dapat berkembang maju.

 

 

  1. Pilih Kosmetik yang Sesuai dengan Jenis Kulit Wajah

Untuk merawat kecantikan wajah, sebaiknya Anda jangan asal memilih kosmetik! Setiap orang memiliki karakter kulit yang berbeza. Ada yang memiliki kulit kering, berminyak, kering dan berminyak (kombinasi), sensitif, dan yang paling ideal, iaitu kulit normal.

Oleh karena itu, perawatan wajah pun tentunya akan berbeda pula. Sebaiknya teliti bahan-bahan yang terdapat dalam kosmetik dan sesuaikan dengan jenis kulit yang Anda miliki.

 

  1. Rajin Membersihkan Wajah Sebelum Tidur

Cara yang paling sederhana dan murah untuk menjaga kecantikan wajah Anda adalah dengan rajin membersihkan wajah menjelang tidur. Jangan pernah tidur dengan make up masih lekat di wajah Anda. Sisa make up waktu Anda tertidur akan menganggu kulit bernafas dengan baik.

Selain itu, make up tersebut bisa membuat pori-pori wajah tersumbat, sehingga timbul noda dan jerawat di wajah. Sebaiknya, rajinlah mencuci muka dan gunakan susu pembersih supaya sisa make up hilang  dengan baik.

 

  1. Pilih Pembersih yang Paling Sesuai dengan Tekstur Kulit

Setelah membersihkan wajah dengan susu pembersih, lanjutkan dengan mengaplikasikan penyegar pada wajah Anda. Penyegar ini dapat mengembalika pH alami kulit dan mengangkat sisa-sisa pembersih dan kotoran pada wajah kita. Dengan pemilihan pembersih wajah yang tepat, kecantikan wajah pun bisa Anda dapatkan.

 

  1. Lakukan Perawatan semula jadi

Sebaliknya, anda mula mempertimbangkan rawatan kecantikan wajah secara semula jadi. Mengurus kecantikan wajah dengan bahan-bahan semula jadi boleh menjadi penyelesaian yang selamat untuk rawatan wajah anda. Penggunaan bahan kosmetik yang berlebihan boleh mencetuskan kesan buruk pada kulit wajah.

Sementara bahan-bahan semulajadi, seperti buah dan sayuran, tidak akan memiliki kesan sampingan  jika digunakan secara tepat. Sebaliknya, bahan  tersebut boleh memberikan  khasiat untuk kulit wajah Anda.

 

  1. Minum Air Putih 8 Gelas Per Hari

Dengan rajin meminum air putih, Anda akan dapat menjaga kelembapan kulit dan kecantikan wajah Anda.

 

  1. Gunakan Produk yang Dapat Melindingi Wajah dari Sinar Matahari

Sinar matahari bisa menjadi salah satu penyebab penuaan  dan perosak kecantikan wajah seseorang. Anda bisa menggunakan pelembap wajah untuk melindungi wajah .

 

  1. Hindari kebiasaan bergadang

Bukan rahasia lagi, jika Anda kurang tidur dapat menimbulkan kantung mata yang bisa mengurangi kecantikan wajah dan penampilan Anda secara keseluruhan.

 

Subscribe for update

14 + 13 =